FIGYELEM NAGYON SPOILERES A SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNY, CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGRE OLVASD TOVÁBB
Úgy képzelem, hogy az éves Netflix-értekezleten a félig megcsócsált áfonyás doughnut-ok és ízetlen amerikai kávék fölött egymás fejét fogva ül a kreatív team, hogy mégis mi rácradai büdös rosseb kerüljön az idei Valentin-napi (húsvéti, karácsonyi stb.) kínálatba?! Kellene valami friss, üde, szokatlan, mégis atombiztos, hogy szabadon folyhasson a lónyál, örüljön a nép és dőljön a lé.
Fogadok, hogy így született az év romantikus mozija(nak szánt borzalom), amiben végre Reese Whiterspoon, az örökös Dr. Szöszi-díjas komika és a fenébe-milyen-jól-áll-neki-a-kor Aston Kutcher végre egy filmben mutathatja meg, hogy mennyire nincs van köztük kémia.
Nálad vagy nálad? - A sztori
A történet szerint két jóbarát, Debbie és Peter, bár közel négyezer kilométerre laknak egymástól, minden nap beszélnek. Gyakorlatilag folyamatosan kapcsolatban vannak, mindent megosztanak egymással, nincsenek titkaik egymás előtt. Tizensok évvel korábban ugyan egyszer már összebújtak, de végül nem jöttek össze és azóta is távol, mégis véd- és dacszövetségben élnek. Amikor Debbie egyhetes egyetemi képzése idejére a kiskamasz fia váratlanul felügyelet nélkül marad, Peter bevállalja a gyereket és becuccol a családi kuckóba, hogy a nő újra felfedezhesse New York-ot és önmagát.
Míg Debbie tanul, barátokat szerez és bárokba jár, Peter és Debbie fia, Jack (Wesley Kimmel), megtanulnak egymás nyelvén beszélni, kifejlesztik kettejük sajátos bro code-ját, megnyílnak egymásnak és egyre boldogabbak lesznek. A magára maradt anya pedig rájön, hogy a legjobb barátja talán mégsem mond el neki mindent, belebotlik az egyik legismertebb könyvkiadó vezető szerkesztőjébe – helló, Mr.Ex-Avery, alias Jesse Williams! -, csinosodik, kivirul, eladja Peter sütőben talált könyvének kiadási jogait, szexel is, hogy aztán újra önmaga legyen és egy mondvacsinált hisztivel ‘tetőpontot’ adjon a filmnek. (Nem ad.)
Persze felbukkannak a kötelező hollywoodi karakterek: a leszbikusnak látszó, tisztázatlan szexuális orientációjú és a sztori fejlődése szempontjából teljesen jelentéktelen Alicia (Tig Notaro, aki amúgy remekül hozza a megfáradt, nihilista kertvárosi anyát), a butuska ‘szőke’, – aki jelen esetben barna és az egyik legéletrevalóbb, legstílusosabb, legszerethetőbb szomszéd lány- Minka (Zoe Chao), a helyi flúgos futam, Zen (Steve Zahn) – aki megint csak teljesen érthetetlen és tökéletesen felesleges a filmben.
De legalább van egy csokornyi tehetséges színész, aki egy kisebb vagyonért forgatott agyonhájpolt moziban nem csinál semmit… Mondjuk, ennél igazibb nem is lehetne idén a Valentin-nap: nagy ígéretek után egy doboz kissé megolvadt konzum bonbon a helyi kisbolt alsó polcáról.
Amiért mégis lehet szeretni a Nálad vagy nálam? - mozit
A film stylistjai, enteriőrtervezői és zeneszerzői-zenei szerkesztői nagyon kitettek magukért. A new york-i részek ámulatba ejtenek, az enteriőrök tökéletesen eltaláltak, a bárok-éttermek gyönyörűek, a ruhák káprázatosak, a sminkek őrületesek. Debbie ruhatára tökéletesen hozza a kissé évtizedet tévesztett, mégis stílusos és eredeti kertvárosi muttert, Aston Kutcheren bármi jól mutat, a sármja pedig észvesztő, a Theo-t alakító Williams kéken ragyogó szeménél pedig csak az izmos teste vadítóbb. A részletek a helyükön vannak, na.
Amiért a Nálad vagy nálam? egy igazi rémálom
Egyszerűen nincs kémia a szereplők között! Whiterspoon és Kutcher kettőséből még maga Mila Kunis is viccet csinált! Ami egyáltalán nem is csoda, hiszen kettejük között sok minden van, de vibe az nincs. Mondjuk, ez legalább igaz az egész filmre: Whiterspoon és Williams szexjelenete olyan sótlan és élettelen, hogy az embernek még a kedve is elmegy az összebújástól.
Összegzés
Az egész mozi kiszámítható, klisés, súlytalan és baromira unalmas. Pedig vannak reményt keltő jelenetek: a kezdő snitt vicces, a Debbie távozásakor felcímkézett minden ismerős minden valaha is otthonról kiruccant anyának, a control freak egyedülálló szülő, a súlytalanul felelőtlen nagybácsi és a fel nem ismert érzelmek pedig még akár egy jó filmet is ígérhettek… De hazudtak.
Ha már elmúltál tizenkettő és láttál életedben akár csak egyetlen romantikus filmet is, akkor a Nálad vagy nálam? egy félresikerült ujjgyakorlat, ami jobban mutatott volna a fiókban. Helyette inkább vegyél egy forró fürdőt vagy olvass egy jó könyvet, többre mész vele!
A SZERZŐ
Z. Kocsis Blanka vagyok, háromgyerekes mamikaze, szövegíró, nő, a Minimag főszerkesztő helyettese.
Hosszú éveken át semmi másra nem vágytam, csak arra, hogy anya legyek. Aztán amikor az lettem, igencsak meglepődtem, hogy a grandiózus „anya vagyok” életérzés helyett inkább csak zavart éreztem. Hát hol a megígért babaillat, rózsaszín köd, teljes összeolvadás és belső béke, amire szerződtem?! Megdöbbenve vettem észre, hogy nekem nem megy az „aludj, amikor a baba alszik”, és egyáltalán nem tudok belelazulni az anya – mártásztyúárt – szexistennő szerepbe. Csak úsztam az árral – nem ritkán ráadásul az árral szemben.
Ma már három okos, ügyes, szép és – nekem – tökéletes kiskorú kevéssé tökéletes, gyakran bakizó és önleevésben világbajnok anyja vagyok, főállásban szövegíró vállalkozó. Néha elbízom magam, és kis korkülönbséges anyukaként azt képzelem, láttam már mindent, meg annak az ellenkezőjét is. Aztán jönnek a gyerekeim, és bebizonyítják, hogy már megint alábecsültem őket.
Szakmai tevékenységemről itt tudhattok meg többet:
Hatékony szövegírás vállalkozásodnak!